Tankotanssi

Huippusuosion saavuttanut tankotanssi, on hauska ja erittäin tehokas tapa kasvattaa voimaa, kehonhallintaa ja venyvyyttä. Tankotanssissa yhdistyvät akrobatia, tanssi, lihaskuntoharjoittelu, liikkuvuusharjoittelu, kehonhallintaharjoittelu, sekä liikeilmaisu. Erilaisilla tunneilla painotetaan eri asioita, joten halutessasi voit keskittyä vain esimerkiksi akrobaattisten temppujen opetteluun, tai sitten tanssilliseen ja liikkeen flowta tavoittellevaan harjoitteluun. 

Liikkeissä käytetään koko kehon lihaksistoa, kun oman kehon painoa kannatellaan tangolla eri asennoissa. Säännöllinen tankotanssiharjoittelu kohentaa kuntoa sekä vahvistaa kehon kaikkia lihaskerroksia ja kehonhallintaa hyvin kokonaisvaltaisesti ja tehokkaasti.

Ennen kaikkea tankotanssi on hauska ja mukaansa tempaava laji, jonka vetovoima piilee lajin näyttävyydessä, uuden oppimisessa ja itsensä ylittämisessä!

 Osaavan ja ammattitaitoisen ohjaajan käsissä harjoittelu on turvallista, ja alkaa lattiatasossa tehtävistä pyörähdyksistä ja kiipeämistekniikoista.


 TUNTIKUVAUKSET

Tankotanssi 1

Alkeistason tunti, josta voit aloittaa tankotanssi harrastuksen. Tunnilla opetellaan peruspyörähdyksiä, sekä staattisia peruspitoja tangolla, kuten istuminen ja seisominen tangolla, variaatioita näistä, tangolla kiipeäminen, sekä perusinvertti. Teemme myös kehonhallinta-, voima- ja liikkuvuusharjoitteita ilman tankoa, ja tankoa apuna käyttäen.

Tankotanssi 2

Perus/keskitason tunti, jolla harjoitellaan yhdistämään pyöhähdyksistä erilaisia liikesarjoja, sekä opetellaan tekemään ylösalaisin tehtäviä liikkeitä, joten tälle tunnille tullessa invertti, sekä peruspyörähdykset olisi hyvä olla hallussa. Harjoitteet etenevät ja vaikeutuvat tunnille osallistuvien taitotason mukaisesti.

 

Tankotanssi 3

Keski/jatkotason tunti. Lattiatasolla harjoitellaan pitkähköjä pyörähdyssarjoja ja tutustutaan vaativampiin pyörähdyksiin. Tunnilla totutellaan käyttämään myös tangon korkeutta. Keskitason liikkeistä (mm.kaksonen, skorpioni, perhonen, takanoja ym…) tehdään erilaisia liikesarjoja variaatioineen, sekä tutustutaan vaativampiin voimaa ja notkeutta vaativiin liikkeisiin.

Tankotanssi (avoin)

 Tällä tankotanssitunnilla on avoin taso, mutta suosittelemme, että käyt tutustumassa lajin perusteisiin ensin tankotanssin alkeiskurssilla tai alkeistunneilla. Alkulämmittelyissä on tanssillisia elementtejä yhdistettynä kehonhuollollisiin lihaskunto- kehonhallinta- ja liikkuvuusharjoituksiin. Tangolla teemme harjoitteita tunnille osallistuvien osaamistason mukaan, ja harjoitteita helpotetaan tai vaikeutetaan, niin, että kukin treenaaja saa itselleen sopivan haastavia tehtäviä. Tunnilla opetellaan yhdistelemään liikkeitä erilaisiksi komboiksi ja lyhyiksi liikesarjoiksi, sekä opetellaan uusia yksittäisiä liikkeitä. Tällä tunnilla kiinnitetään huomiota myös tanssillisiin elementteihin, lihjoihin, liikkeen virtaavuuteen ja sulavuuteen.

 

Tankobaletti + koreo 

Tanssillinen tunti, joka koostuu kahdesta osiosta: aluksi tehdään vaihtuvia klassisen baletin harjoitteita, joiden on tarkoitus lämmittää keho sekä opettaa ja parantaa ryhtiä, jalkojen ojennuksia ja kehon linjauksia. Lopuksi harjoittelemme pienen tankotanssikoreografian, jossa harjoitellaan liikkeiden sulavaa yhdistämistä ja tanssillista liikekieltä. Tunnin taso on avoin, siitä hyötyvät sekä aloittelijat, että kokeneemmatkin tankotanssijat. Koreografiassa ei tehdä inversioita, joten mukaan voi tulla rohkeasti, kun peruspyörähdykset ovat tuttuja. Alun tekniikkaosaa varten voit varustautua halutessasi pehmeillä balettitossuilla, mutta pärjäät mainiosti myös tavallisilla sukilla.

Tankotanssi koreo 2

Keskitason tanssillinen tunti, jossa opetellaan yhdistämään tankotanssin tekniikoita tanssilliseen liikekieleen. Harjoittelemme liikkeiden sitomista yhteen virtaaviksi kokonaisuuksiksi, sekä liikkeen rytmitystä musiikin mukaan. Koostamme tunnin aikana koreografiaa, jonka työstämistä jatkamme 3-4 tunnin ajan. Liikumme tunnin aikana pääsääntöisesti lattiatasossa, mutta harjoitteissa ja opeteltavassa koreografiassa käydään myös staattisissa pidoissa ja inversioissa tangolla. Varusteiksi sekä shortsit, että pitkälahkeiset housut. Tunti soveltuu tasoltaan tankotanssi 2 tunneilla, ja siitä ylöspäin käyneille harrastajille. 

VARUSTEET

  • lyhyet shortsit
  • pitkälahkeiset, joustavat housut (lämmittelyiden, pyörähdysharjoitteluiden ja loppuvenyttelyiden ajaksi)
  • pieni pyyhe hien kuivaamista ja tangon pyyhkimistä varten
  • Juomapullo

Alkeistason tunnilla yläosan mallilla ei ole väliä. Perustason tunneilla ja tankoakrobatia tunneilla haetaan ihon kitkasta pitoa myös kyljissä ja kainaloissa, joten hihaton toppi suositeltavaa. Jalkineita ei käytetä.

Huom! Kaikki käsikorut, kuten sormukset, rannekello ja rannekorut tulee ottaa tunnin ajaksi pois.