Tankotanssi

Huippusuosion saavuttanut tankotanssi, on hauska ja erittäin tehokas tapa kasvattaa voimaa, kehonhallintaa ja venyvyyttä. Tankotanssissa yhdistyvät akrobatia, tanssi, lihaskuntoharjoittelu, liikkuvuusharjoittelu, kehonhallintaharjoittelu, sekä liikeilmaisu. Erilaisilla tunneilla painotetaan eri asioita, joten halutessasi voit keskittyä vain esimerkiksi akrobaattisten temppujen opetteluun, tai sitten tanssilliseen ja liikkeen flowta tavoittellevaan harjoitteluun. 

Liikkeissä käytetään koko kehon lihaksistoa, kun oman kehon painoa kannatellaan tangolla eri asennoissa. Säännöllinen tankotanssiharjoittelu kohentaa kuntoa sekä vahvistaa kehon kaikkia lihaskerroksia ja kehonhallintaa hyvin kokonaisvaltaisesti ja tehokkaasti.

Ennen kaikkea tankotanssi on hauska ja mukaansa tempaava laji, jonka vetovoima piilee lajin näyttävyydessä, uuden oppimisessa ja itsensä ylittämisessä!

 Osaavan ja ammattitaitoisen ohjaajan käsissä harjoittelu on turvallista, ja alkaa lattiatasossa tehtävistä pyörähdyksistä ja kiipeämistekniikoista.


 TUNTIKUVAUKSET

Tankotanssi 1

 Tämä on alkeistason tunti, josta voit aloittaa tankotanssi harrastuksen. Tunnilla opetellaan peruspyörähdyksiä, sekä staattisia peruspitoja tangolla, kuten istuminen ja seisominen tangolla, variaatioita näistä, tangolla kiipeäminen, sekä perusinvertti. Teemme myös kehonhallinta-, voima- ja liikkuvuusharjoitteita ilman tankoa, ja tankoa apuna käyttäen.

Tankotanssi 2

Perus/keskitason tunti, jolla harjoitellaan yhdistämään pyöhähdyksistä erilaisia liikesarjoja, sekä opetellaan tekemään ylösalaisin tehtäviä liikkeitä, joten tälle tunnille tullessa invertti, sekä peruspyörähdykset olisi hyvä olla hallussa. Harjoitteet etenevät ja vaikeutuvat tunnille osallistuvien taitotason mukaisesti.

 Tankotanssi 3

Keski/jatkotason tunti. Lattiatasolla harjoitellaan pitkähköjä pyörähdyssarjoja ja tutustutaan vaativampiin pyörähdyksiin. Tunnilla totutellaan käyttämään myös tangon korkeutta. Keskitason liikkeistä (mm.kaksonen, skorpioni, perhonen, takanoja ym…) tehdään erilaisia liikesarjoja variaatioineen, sekä tutustutaan vaativampiin voimaa ja notkeutta vaativiin liikkeisiin.

Tankotanssi (avoin)

 Tällä tankotanssitunnilla on avoin taso, mutta suosittelemme, että käyt tutustumassa lajin perusteisiin ensin tankotanssin alkeiskurssilla tai alkeistunneilla. Alkulämmittelyissä on tanssillisia elementtejä yhdistettynä kehonhuollollisiin lihaskunto- kehonhallinta- ja liikkuvuusharjoituksiin. Tangolla teemme harjoitteita tunnille osallistuvien osaamistason mukaan, ja harjoitteita helpotetaan tai vaikeutetaan, niin, että kukin treenaaja saa itselleen sopivan haastavia tehtäviä. Tunnilla opetellaan yhdistelemään liikkeitä erilaisiksi komboiksi ja lyhyiksi liikesarjoiksi, sekä opetellaan uusia yksittäisiä liikkeitä. Tällä tunnilla kiinnitetään huomiota myös tanssillisiin elementteihin, lihjoihin, liikkeen virtaavuuteen ja sulavuuteen.

 Tankotanssi + kehonhuolto (avoin)

Tunnilla yhdistyvät tietoinen ja kehoa kuunteleva harjoittelu, sekä tankotanssitekniikoiden fyysinen vaativuus. 90min kestävällä tunnilla tehdään perusteelliset kehoa avaavat ja virittävät alkulämmittelyt sekä lopputunnista varataan reilusti aikaa kehonhuollolliselle palautusosiolle.

Tankotanssiharjoitteet avoimen tason mukaan (kts. tankotanssi avoin)

Tankotanssi koreo 1

Alkeistason tanssillinen tunti, jossa opetellaan yhdistämään tankotanssin tekniikoita tanssilliseen liikekieleen, sidotaan liikkeitä yhteen virtaaviksi kokonaisuuksiksi, yhdistetään liikkeet musiikkiin ja tehdään koreografia. Tunnille voi tulla, kun peruspyörähdykset sujuvat. Ei vaadi aikaisempaa tanssituntikokemusta.

Tankotanssi koreo 2

Keskitason tanssillinen tunti, jossa opetellaan yhdistämään tankotanssin tekniikoita tanssilliseen liikekieleen, sidotaan liikkeitä yhteen virtaaviksi kokonaisuuksiksi, yhdistetään liikkeet musiikkiin ja tehdään koreografia. Tunnilla tehdään jo hieman vaativampia pyörähdyskomboja, ja on liikkeellisesti koreo 1 -tuntia hieman vaativampi.

Tanko kässärit

Tunnilla harjoitellaan erilaisia käsien varassa tehtäviä liikkeiä tangolla, sekä erilaisia harjoitteita, joilla kasvatetaan ylä- ja keskivartalon voimaa, sekä kehonhallintaa, joita kässäreiden tekeminen vaatii. Liikkeitä ja oheisharjoitteita harjoitellaan progressiivisesti osallistujien osaamistason mukaan.

VARUSTEET

  • lyhyet shortsit
  • pitkälahkeiset, joustavat housut (lämmittelyiden, pyörähdysharjoitteluiden ja loppuvenyttelyiden ajaksi)
  • pieni pyyhe hien kuivaamista ja tangon pyyhkimistä varten
  • Juomapullo

Alkeistason tunnilla yläosan mallilla ei ole väliä. Perustason tunneilla ja tankoakrobatia tunneilla haetaan ihon kitkasta pitoa myös kyljissä ja kainaloissa, joten hihaton toppi suositeltavaa. Jalkineita ei käytetä.

Huom! Kaikki käsikorut, kuten sormukset, rannekello ja rannekorut tulee ottaa tunnin ajaksi pois.