Pilates

Pilates on pitkälle hiottu kehonhallintatekniikka, joka parantaa koordinaatiokykyä ja kehonhallintaa. Pilateksen ydintavoitteena on saada rakennettua vahva ja toiminnallinen keskivartalo, “power house”, josta käsin voidaan hallita ja tukea kaikkea kehon liikettä. 

Pilates on Joseph Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä menetelmä. Pilateksen pohja on klassisessa repertuaarissa, josta moderni Pilates on kehittynyt. Menetelmää käytetään ympäri maailmaa eri tavoin sovellettuna niin tavallisten kuntoilijoiden harjoittelumuotona, kuin tanssijoiden ja urheilijoiden oheisharjoittelumuotona. Pilatesharjoittelusta myös monet toimistotyötä tekevät ja vähemmän liikuntaa harrastavat ovat saanet apua kroonisiin selkävaivoihin.

Pilates on dynaaminen, hengityksen rytmittäminä liikejatkumoina etenevä harjoittelumuoto, jossa kaikkien liikkeiden perustana on vahva ydintuki (kehon syvät lihakset), ja selkärangan asennon hallinta. Harjoitteissa käytetään kehon kaikkia luonnollisia liikeratoja, joten harjoittelu sekä vahvistaa, että avaa kehon kireyksiä. Sännöllisen harjoittelun avulla opit käyttämään kehoasi optimaalisesti ja käyttämään kaikkia kehon lihaskerroksia syvistä pinnallisiin. Tämä ennaltaehkäisee loukkaantumisia ja rasitusvammoja urheillessa ja arkielämän askareissa.

tuloksena ovat: 

  • vahva ja tuettu keskivartalo
  • elastinen ja sulavalinjainen lihaksisto
  • hyvä kehonhallinta ja koordinaatiokyky
  • voiman ja kestävyyden lisääntyminen
  • Selkävaivojen häviäminen tai väheneminen

MP Pilates (Method Putkisto Pilates) on Marja Putkiston pilateksesta edelleen kehittämä menetelmä, jossa on nykytietämyksen valossa tarkkaan mietitty, kuinka ihminen nykypäivänä voi saada parhaan mahdollisen hyödyn Pilateksen ajatusmaailmasta.

PILATESHARJOITTELUN ALOITTAMINEN

Pilatesharjoittelun voit aloittaa alkeiskurssilta. Kurssilla käydään läpi peruskäsitteet, sekä anatomiset perusasiat, kuten ydintukilihaksisto ja sen toiminta, sekä lantion ja selkärangan neutraaliasento. Peruskäsitteiden ymmärtäminen ja hahmottaminen omassa kehossa ovat hyvän pilatesharjoittelun lähtökohta. Kurssin jälkeen voit jatkaa harjoittelua Pilates 1 tunneilla.

Katso seuraavan alkeskurssin ajankohta ja ilmoittaudu mukaan täältä

TUNTIKUVAUKSET

 

Pilates 1

Alkeistason tunti, jolle voit tulla alkeiskurssin jälkeen. Tunnilla tempo pysyy rauhallisena, ja harjoitteissa pysytään yksinkertaisissa liikkeissä. Harjoitteissa keskitytään tunnistamaan lihasten oikea aktivointi, sekä säilyttämään asennon vakaus ja hallinta.  Harjoittelemme selkärangan neutraaliasennon hallintaa, selkärangan tarkkaa ja hallittua liikettä kaikkiin liikesuuntiin, sekä raajojen liikkeiden kytkentää keskivartaloon.

Pilates 2

Keskitason tunti, joka on suunnattu pilatesharjoittelun perusteet hallitseville. Tunnilla tehdään alkeis/perustasoa hieman suurempia liikeratoja, jotka vaativat hyvää selkärangan asennon hallintaa ja erityisesti tuntemusta oikeista lihaskytkennöistä ja liikkeen tukemisesta kehon keskustaa kohden. Tunnilla tehtävissä ohjelmissa haetaan pilatestunteihin kuuluvaa flowta, ja edetään liikkeestä toiseen jouhevasti ilman taukoja. Harjoitteet kasvattavat voimaa, hallintaa, sekä liikkuvuutta.

 

TUNTIAIKATAULU JA ILMOITTAUTUMINEN

Tutustu ilmoittautumis- ja maksukäytäntöihimme täältä

Siirry tästä tuntikalenteriin

Voit tarkastella ja selata tuntikalenteria kirjautumatta ohjelmaan. Varaaksesi tunnille paikan, kirjaudu varausohjelmaan tuntikalenterin kautta.

Tuntivarauksien peruminen viimeistään 6h ennen tunnin alkua. Äkillisemmissä peruutustapauksissa tekstiviesti  numeroon 040 7173023