Ilmajooga & muut hammock tunnit

Ilmajooga on maailmalaajuisesti suhteellisen uusi laji, jota on opetettu vasta runsaat kymmenen vuotta. Suomeen laji on rantautunut vuonna 2012. Ilmajoogassa yhdistyvät ilma-akrobatia ja perinteinen jooga. Ilmajoogassa käytetään katosta vyötärön korkeudelle roikkuvaa kangaslenkkiä, eli hammockia, jolloin tuttuihin joogaharjoituksiin saadaan uusia ulottuvuuksia. Ilmajoogaan voi kuulua liinan varassa tehtäviä riipuntoja sekä oikein päin, että ylösalaisin (inversiot), liinan avustuksella tehtäviä lihaskuntoliikkeitä ja venytyksiä, sekä hengitysharjoituksia. Kankaan tukemana voidaan tehdä vaativampiakin jooga-asanoita pehmeästi. Ilmajooga on kehoa avaava, vahvistava ja kehonhallintaa parantava harjoittelumuoto. 

 

Ilmajoogan hyödyt:

  • Inversioiden hyödyt helpommin kuin perinteisessä joogassa (vrt. päälläseisonta/ käsilläseisonta)
    • Laskimoverenkierron ja lymfakierron huomattava tehostuminen erityisesti alaraajoissa ja lantiossa.
    • Keuhkojen ala-osat tehokkaassa käytössä inversion aikana.
    • Sydän saa lepohetken. Sydämen syke ja verenpaine laskevat.
    • Voivat auttaa vaihdevuosivaivoissa ja tasoittavat muuta hormonitoimintaa.
    • Vapauttaa suoliston ja ruuansulatuksen painetta.
  • Riipunnoissa selkäranka pääsee ”pidentymään”, ja helpottaa painetta nikamien välissä.
  • Saatat saada apua toiseen joogalajiin, kun voit harjoitella vaativampia asanoita liinan avustuksella
  • Koko kehon liikkuvuus ja kehonhallinta lisääntyvät, ylävartalon voimat kasvavat.

 

Harjoitusta ei suositella jos…

  • Olet raskaana. Raskaana ollessa ei kannata aloittaa uusia vaativia liikuntaharrastuksia. Ilmajoogaa pidempään harrastanut voi jatkaa harjoittelua oman voinnin ja tuntemusten mukaan noudattaen erityistä varovaisuutta.
  • sairastat verenpainetautia (matala tai korkea verenpaine). Äkillisestä verenpaineen vaihtelusta kärsivän on noudatettava erityistä varovaisuutta inversioiden osalta.
  • sairastat glaukoomaa
  • sinulle on tehty silmäleikkaus hiljattain.

 

Tuntikuvaukset

 

ILMAJOOGA STARTTI 

Ilmajoogaaja istuu hammockissa tekemässä hengitysharjoitusta

Tältä tunnilta saat hyvän startin ilmajoogan harjoittelemiseen. Voit tulla tunnille milloin tahansa ilman aiempaa kokemusta edes perinteisestä joogasta. Tunnilla tutustutaan  joogaliinan käyttöön, ilmajoogan liikkeisiin ja hengitysharjoituksiin. Teemme liikkeitä sekä lattiatasossa joogaliinaa hyödyntäen, että liinan sisässä. Tutustumme erilaisiin riipuntoihin, myös inversioihin, eli ylösalaisin tehtäviin riipuntoihin. Tuntien tempo on rauhallinen, kaikki liikkeet, asanat, ja joogaliinan käyttö opetetaan rauhallisesti ja tarkasti. Inversioissa ja muissa riipunnoissa ohjaajamme opastavat ja avustavat jokaista tarpeen mukaan henkilökohtaisesti.  Pyrimme löytämään erilaisista liikevariaatioista kullekin sopivan rajoitteiden/ taitojen mukaan. Voit käydä startti tunneilla niin pitkään, kuin sinusta tuntuu sopivalta. Erilaista liikemateriaalia on paljon myös starttitunneille, joten tunneilta riittää uutta opittavaa, tekemistä ja kokemista joksikin aikaa.

 

ILMAJOOGA 1

Ilmajooga 1 on alkeistason tunti. Tällä tunnilla voit jatkaa starttitunneilla käynnin jälkeen, mutta tunti on edelleen rauhallinen alkeistason tunti, joten tänne on myös mahdollista tulla mukaan ilman aiempaa kokemusta ilmajoogasta, mikäli starttituunnin aika ei sovi. Tuntien tempo on rauhallinen, tavoitteena tasapainottaa ja avata kehoa sekä rauhoittaa mieltä. Tunnille tehdään avaavia ja vahvistavia liikkeitä sekä lattiatasossa joogaliinaa hyödyntäen, että ilmassa joogaliinan sisällä. Teemme kehoa rentouttavia ja avaavia riipuntoja sekä ”oikein päin”, että inversiossa (pää alaspäin). Kaikki liikkeet, asanat, ja joogaliinan käyttö opetetaan rauhallisesti ja tarkasti. Inversioissa ja muissa riipunnoissa ohjaajamme opastavat ja avustavat jokaista tarpeen mukaan henkilökohtaisesti. Inversioissa ei olla pitkiä aikoja, ja jokainen voi tulla riipunnasta pois omien tuntemusten mukaan. Pyrimme löytämään erilaisista liikevariaatioista kullekin sopivan rajoitteiden/ taitojen mukaan. Kaikkiin tunteihin kuuluvat hengitysharjoitus, sekä savasana eli loppurentoutus.

 

ILMAJOOGA 1-2

Ilmajoogaaja inversiossa, taaksepäin riipunnassa

Tämä on keskitason tunti, jota suosittelemme ilmajoogaa jonkin aikaa harrastaneelle. Tunti soveltuu myös esim. hammock akrobatiaa, tankotanssia tai muuta akrobatialajeja hallitseville. Tunnilla edetään perusriipunnoista erilaisiin variaatioihin ja flowsarjoihin, sekä tutustutaan hieman vaativampiin asanoihin ja liikkeisiin. Kaikkiin tunteihin kuuluvat hengitysharjoitus sekä savasana, eli loppurentoutus. Jos epäröit tunnin soveltuvuutta itsellesi, voit jutella tunnin ohjaajan kanssa tunnin sisällöstä ja tasosta.

 

HAMMOCK AKROBATIA

Tunti on ilma-akrobatiatunti ilmajoogaliinoilla, eli hammockeilla. Tunnilla tehdään ilmajoogastakin tuttuja liikkeitä ja riipuntoja, sekä harjoitellaan ilma-akrobatian tekniikoita osallistujien osaamistason mukaisesti. Tunnille voi tulla mukaan ilman aiempaa kokemusta.

 

HAMMOCK TANSSIFLOW

Tällä tunnilla yhdistyvät ilmajooga ja tanssillinen liikkeen flow! Tunnilla liikutaan hammockeilla, eli ilmajoogaliinoilla etsien liikkeelle uusia ulottuvuuksia kaikissa tasoissa (lattiatasossa ja ilmassa). Riippuminen, roikkuminen, keinuminen, liukuminen ja liikkuminen lattiatasossa tukeutuen liinan varaan antaa uudenlaista, ihanaa keveyttä liikkumiseen. Liina sekä tukee, että haastaa. Selkeinä ja vahvoina tuntuvat painonsiirrot antavat voiman ja energian liikkeen flowlle, jota on mahdollista ylläpitää ilmassa ”leijuen” tai lattiatasossa liinan tukemana. Tunnilla harjoitellaan erilaisia liikkeitä ja tekniikoita liinan kanssa ja tehdään tanssinomaisia liikesarjoja. Tunnin taso on avoin, voit osallistua mukaan ilman aiempaa tanssi- tai hammock kokemusta.

 

Tuntiaikataulu ja ilmoittautuminen

Siirry tästä tuntikalenteriin

Voit tarkastella ja selata tuntikalenteria kirjautumatta ohjelmaan. Varaaksesi tunnille paikan, kirjaudu varausohjelmaan tuntikalenterin kautta.

Tuntivarauksien peruminen viimeistään 6h ennen tunnin alkua. Äkillisemmissä peruutustapauksissa tekstiviesti  numeroon 040 7173023

Tutustu ilmoittautumis- ja maksukäytäntöihimme täältä

 

Tunnille tullessa huomioitavaa:

  • Ota näkyvät korut ja kellot pois, myös korvakorut. Korut saattavat takertua liinaan, ja aiheuttaa sekä käyttäjälle, että liinalle vahinkoa.
  • Kasvot tulee puhdistaa meikkivoiteesta ennen tunnille tuloa, eikä sävyllisiä vartalovoiteita saa käyttää ennen tuntia. Meikki ja voiteet tarttuvat liinaan!
  • Käytä kainalot peittävää paitaa, sillä teemme riipuntoja myös kainaloiden varassa.
  • Käytä vetoketjuttomia vaatteita, tai teippaa vaatteissa mahdollisesti olevat vetoketjut piiloon.
  • Ennen ilmajoogatunnille tuloa kannattaa olla syömättä vähintään tunnin ajan.
  • Vesipullo kannattaa pitää tunnilla mukana, ja etenkin tunnin jälkeen kannattaa juoda runsaasti vettä, jotta liikkeelle lähteneet kuona-aineet pääsevät poistumaan elimistöstä ja vältyt päänsäryltä.

 

Käytännöt salissa

  • Valitse liina, joka riippuu suurin piirtein lonkkanivelesi korkeudella. Ohjaaja avustaa sopivan liinan valitsemisessa ensikertalaisia.
  • Ohjeiden kuunteleminen on ehdottoman tärkeää turvallisen harjoittelun takaamiseksi! Odota aina ohjaajan lupaa aloittaa liikkeiden tekeminen, vaikka liikkeet olisivatkin jo tuttuja.
  • Ilmajoogatunti on joogatunti, joten kunnioitathan salin rauhallista ilmapiiriä.

 

Vastuu harjoittelusta

Jokainen osallistuu harjoitukseen omalla vastuulla, ja tiedostaa ilmassa tehtävän harjoituksen riskit. Tunnin ohjaaja tai Studio Loft/ Poleventures Oy ei vastaa loukkaantumisista harjoituksessa.

Studio Loftin tunnelmallisessa ilmajoogasalissa mieli ja keho rauhoittuvat.