Ilmajooga

Ilmajooga on maailmalaajuisesti suhteellisen uusi laji, jota on opetettu vasta runsaat kymmenen vuotta. Suomeen laji on rantautunut vuonna 2012. Ilmajoogassa yhdistyvät ilma-akrobatia ja perinteinen jooga. Ilmajoogassa käytetään katosta vyötärön korkeudelle roikkuvaa kangaslenkkiä, eli hammockia, jolloin tuttuihin joogaharjoituksiin saadaan uusia ulottuvuuksia. Ilmajoogaan voi kuulua liinan varassa tehtäviä riipuntoja sekä oikein päin, että ylösalaisin (inversiot), liinan avustuksella tehtäviä lihaskuntoliikkeitä ja venytyksiä, sekä hengitysharjoituksia. Kankaan tukemana voidaan tehdä vaativampiakin jooga-asanoita pehmeästi. Ilmajooga on kehoa avaava, vahvistava ja kehonhallintaa parantava harjoittelumuoto.

Kaikki ilmajooga tuntimme sopivat aloittelijoille. Tuntien tempo on rauhallinen, tavoitteena tasapainottaa ja avata kehoa ja rauhoittaa mieltä.  Ensimmäistä ilmajoogatuntia ei tarvitse jännittää! Ohjaajamme opastavat ja avustavat jokaista tarpeen mukaan henkilökohtaisesti joogaliinan käytössä ja asanoiden, eli joogaliikkeiden tekemisessä, ja pyrimme löytämään erilaisista liikevariaatioista kullekin sopivan rajoitteiden/ taitojen mukaan.

 

Ilmajoogan hyödyt:

  • Inversioiden hyödyt helpommin kuin perinteisessä joogassa (vrt. päälläseisonta/ käsilläseisonta)
    • Laskimoverenkierron ja lymfakierron huomattava tehostuminen erityisesti alaraajoissa ja lantiossa.
    • Keuhkojen ala-osat tehokkaassa käytössä inversion aikana.
    • Sydän saa lepohetken. Sydämen syke ja verenpaine laskevat.
    • Voivat auttaa vaihdevuosivaivoissa ja tasoittavat muuta hormonitoimintaa.
    • Vapauttaa suoliston ja ruuansulatuksen painetta.
  • Riipunnoissa selkäranka pääsee ”pidentymään”, ja helpottaa painetta nikamien välissä.
  • Saatat saada apua toiseen joogalajiin, kun voit harjoitella vaativampia asanoita liinan avustuksella
  • Koko kehon liikkuvuus ja kehonhallinta lisääntyvät, ylävartalon voimat kasvavat.

 

Harjoitusta ei suositella jos…

  • Olet raskaana. Raskaana ollessa ei kannata aloittaa uusia vaativia liikuntaharrastuksia. Ilmajoogaa pidempään harrastanut voi jatkaa harjoittelua oman voinnin ja tuntemusten mukaan noudattaen erityistä varovaisuutta.
  • sairastat verenpainetautia (matala tai korkea verenpaine). Äkillisestä verenpaineen vaihtelusta kärsivän on noudatettava erityistä varovaisuutta inversioiden osalta.
  • sairastat glaukoomaa
  • sinulle on tehty silmäleikkaus hiljattain.

 

Huomioitavaa:

  • Ota näkyvät korut ja kellot pois, myös korvakorut. Korut saattavat takertua liinaan, ja aiheuttaa sekä käyttäjälle, että liinalle vahinkoa.
  • Kasvot tulee puhdistaa meikkivoiteesta ennen tunnille tuloa, eikä sävyllisiä vartalovoiteita saa käyttää ennen tuntia. Meikki ja voiteet tarttuvat liinaan!
  • Käytä kainalot peittävää paitaa, sillä teemme riipuntoja myös kainaloiden varassa.
  • Käytä vetoketjuttomia vaatteita, tai teippaa vaatteissa mahdollisesti olevat vetoketjut piiloon.
  • Ennen ilmajoogatunnille tuloa kannattaa olla syömättä vähintään tunnin ajan.
  • Vesipullo kannattaa pitää tunnilla mukana, ja etenkin tunnin jälkeen kannattaa juoda runsaasti vettä, jotta liikkeelle lähteneet kuona-aineet pääsevät poistumaan elimistöstä ja vältyt päänsäryltä.

 

Käytännöt salissa

  • Valitse liina, joka riippuu suurin piirtein lonkkanivelesi korkeudella. Kysy tarvittaessa neuvoa ohjaajalta.
  • Käy istumaan tai makaamaan Joogaliinan alla olevalle matolle. Rentoudu hiljaisuudessa ennen tunnin alkua. Joogaliinaan mennään vasta kun ohjaaja antaa siihen luvan.
  • Ohjeiden kuunteleminen on ehdottoman tärkeää turvallisen harjoittelun takaamiseksi! Odota aina ohjaajan lupaa aloittaa liikkeiden tekeminen, vaikka liikkeet olisivatkin jo tuttuja.
  • Ilmajoogatunti on joogatunti, joten kunnioitathan salin rauhallista ilmapiiriä. Ennen tunnin alkua ja tunnin aikana ei keskustella. Kuulumisia, tai muuta keskustelua voi käydä käytävällä tai toisen salin puolella ennen tai jälkeen tunnin. Ohjaajalta voi kuitenkin aina kysyä neuvoa!

 

Vastuu harjoittelusta

Jokainen osallistuu harjoitukseen omalla vastuulla, ja tiedostaa ilmassa tehtävän harjoituksen riskit. Tunnin ohjaaja tai Studio Loft/ Poleventures Oy ei vastaa loukkaantumisista harjoituksessa.