Filosofiamme

Kehosi on linnasi. Tai ainakin se on oleellinen osa elämääsi, koko elämän ajan. Siitä ei pääse pois, siinä olet, elät ja toimit, omassa kehossasi. Kehosi voi tuottaa sinulle suurta iloa ja nautintoa, kehollasi voit toteuttaa itseäsi, kehollasi voit kokea suuria asioita, ja avata mieltäsi. Tai sitten kehosi voi olla taakka, rajoittava tekijä elämässä. Kehosi voi kiristyä, pakkautua, aiheuttaa kipua ja pahaa mieltä. Keho pystyy sulkea sisäänsä myös ahdistusta. Keho voi olla arvaamaton, tuntematonkin.

Sinä olet kehosi päällikkö. Sinä päätät, mitä teet omalla kehollasi. Jos kunnioitat kehoasi, ja kohtelet sitä hyvin, se todennäköisesti kantaa sinua arvokkaasti läpi elämän ja tuottaa sinulle iloa. Jos jätät kehosi heitteille tai et kuuntele, usko tai ymmärrä kehosi antamia merkkejä, joudut todennäköisesti itse raahustamaan kehoasi, ja kehosi aiheuttaa sinulle harmeja.

Jos haluat olla kehollesi hyvä päällikkö, siihen kannattaa tutustua mahdollisimman hyvin. Ajattele, jos voisit olla oman kehosi asiantuntija! Siihen päästäksesi sinun ei tarvitse lukea itseäsi lääketieteen tohtoriksi. Voit aloittaa sillä, että opettelet kuuntelemaan, tuntemaan, tunnistamaan ja hahmottamaan omaa kehoasi sisältä ulospäin. Pohdi, mitä kehosi tarvitsee voidakseen hyvin. Tässä me olemme valmiita auttamaan! Haluamme motivoida, ja antaa ihmisille työkaluja, joilla on mahdollista tasapainottaa kehoa ja päästä kohti oman kehon optimia.

Kehon huollon ja kehon tuntemuksen merkitys korostuu, kun harrastaa vaativia lajeja, kuten tankotanssi. Tankotanssikärpäsen puraisemat haluavat treenata…. Ja treenata. He asettavat itselleen tavoitteita, haluavat oppia jatkuvasti lisää ja ovat ratketa riemusta, kun pitkään harjoiteltu temppu vihdoin onnistuu! Tässä treeni-innon flowtilassa, adrenaliinin vallassa usein unohtuu ja häviää taju kehon viesteistä. Myös kehon huolto jää helposti aivan liian vähäiseksi treenimäärärään suhteutettuna. Koettu ja nähty. Jossakin vaiheessa tämä kostautuu. Rasitusvammat ja loukkaantumiset ovat viimeisiä hälytyskelloja.

Oleellista on oppia tunnistamaan normaalin lihasrasituksen aiheuttama lihaskipu ja epäterve rasituksen aiheuttama kipu esim nivelissä. Kipuja ja muita tuntemuksia on syytä pysähtyä miettimään ja analysoimaan, mistä ne johtuvat, ja tehdä sen mukaan muutoksia treeniin, kiinnittää enemmän huomiota oikeaan tekniikkaan ja tasapainottaa lajitreenin ja kehonhuollon suhdetta. Jos näihin asioihin ei reagoida, kierre on valmis ja pahimmassa tapauksessa voi joutua lopettamaan koko harrastuksen.  Jos haluaa jatkaa rakasta harrastustaan (olipa se sitten mikä hyvänsä) mahdollisimman pitkään ja vieläpä kehittyä siinä, on välttämätöntä huoltaa säännöllisesti tärkeintä harrastusvälinettään – omaa kehoaan!

Ja kaikki tämä ennen kaikkea ilon kautta, itselleen armollisesti. Treenataan tosissaan, mutta ei vakavasti! 😉