Neppari hukassa

Olen tälle kesäkaudelle ottanut haasteen käydä Pilates-tunneilla ja oppia nauttimaan tästä haastavasta liikuntamuodosta. Lajia on tullut kokeiltua kyllä aiemminkin muissa paikoissa, mutta se ei ole vaan saanut innostumaan. Kuitenkin nyt kun omat tankotreenailut vaativat vielä parempaa kehonhallintaa, tuntui, että Pilates antaisi hyviä eväitä sille tielle.

Voisin jälleen kerran alleviivata oikean ohjaajan merkitystä omalle treenikokemukselle. Ei todellakaan ole ihan sama kuka tuntia vetää ja niin kuin esimerkiksi kampaajan kanssa, on aina plussaa, jos ohjaaja tuntee sinut, jotta saat omalle tasollesi sopivaa ohjausta, sillä varsinkin aikuistreenajana, kaikilla on todella erilaiset lähtökohdat sekä päivittäiset arkielämän vaikutteet esimerkiksi kehonkäyttöön.

Loftilla on kesäkaudella aina mahdollista osallistua erilaisille mielenkiintoisille workshopeille tai kursseille, eikä Pilateksen alkeet ollut poikkeus. Vaikka tunteja olikin alla, niin ilmoittauduin alkeiskurssille innolla. Tästä sainkin taas lisää tukea omiin harjoituksiin, puhumattakaan, että Pilates sopii myös kotimatolle kokeiltavaksi välipäivinä. Ja ainakin omalla kohdalla hengitystä voisi treenata vaikka kuinka paljon!

Minun kohdallani treeni ei lopu silloin kun poistun Studio Loft-tilasta, vaan pyrin ottamaan harjoitteet osaksi elämääni. Pilates, kuten Method Putkistokin, on antanut mainioita ajatuksia esimerkiksi hyvän kehonasennon löytämisestä, yleisestä keskittymisestä ja tehokkaan hengityksen löytämisestä. Sitä huomaa korjaavansa asentoaan ihan kävellessä tai istuessa työpöydän ääressä, miettien keskivartalokorsettiaan ihan uudella tavalla. Jos joku arkinen asia hermostuttaa, niin pienellä keskittymisellä ja hengittelyllä saa palautetta positiivisen energian virtaamaan.

Pilates on osoittanut minulle varsin hankalaksi harrastukseksi, mutta en anna sen lannistaa. Esimerkiksi oikeanlaisen hengityksen ja kylkikaarien hallinnan ollessa täysin surkealla tasolla, välillä tunnilla joutuu todellakin tekemään töitä onnistumisten eteen. Kun omista kylkiluista puuttuu ns. Neppari, joka yleisesti auttaa hirmuisesti, vaikkapa keskivartalohallinnassa, voisi omassa prosessissa jopa välillä täysin lannistua.

Mutta Pilates vaatiikin treeninä yleistä pitkäjänteisyyttä, sekä malttia, josta voi päätellä, että sitten kun jossain onnistuu, niin se tunne onkin aivan mahtava!

Ja maltti, sekä pitkäjänteisyys, ovat ehdottomasti taitoja, joita tässä elämässä tarvitsee, myös treenisalien ulkopuolellakin!

Aurinkoisia heinäkuun päiviä!

Katja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *